De waarde van uw bedrijf zit in uw business. Namelijk, als de toekomstige vrije geldstromen van uw bedrijf groter zijn dan de kosten van het geïnvesteerde vermogen, creëert u bedrijfswaarde. De prijs is het resultaat van de onderhandeling met de koper, waarbij de waarde vaak als inzet geldt.

Toch is waarde bij lange na niet het enige, dat bij de totstandkoming van de prijs van belang is. Er zijn veel meer factoren die een grote rol spelen, zoals:

  • Beleving van de koper: dit kan worden beïnvloed door het bedrijf professioneel te presenteren
  • Onderhandelingspositie van partijen: verbetert door alternatieven te hebben
  • Financierbaarheid overname: een koper moet het niet alleen voor het bedrijf over hebben, maar de overname ook kunnen financieren (dit is essentieel in het slagen van de deal en daarmee niet alleen het probleem van de koper)
  • Voorwaarden van de deal: uitruilen om een goede prijs te krijgen (het wisselgeld in de onderhandelingen)
  • Fiscaliteit: fiscaliteit heeft een grote impact op de netto prijs die de ondernemer voor zijn bedrijf ontvangt, maar ook kopers hebben baat bij een goede fiscale structuur/situatie (denk aan compensabele verlies)
Warren Buffet (Amerikaanse zakenman, investeerder en een van de rijkste mannen van de wereld) gaf het verschil tussen waarde en prijs als volgt doeltreffend aan: "Price is what you pay. Value is what you get".

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Schrijft u zich dan in voor een GRATIS Workshop (klik hier), stuur een Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel 0162-525267!
Back to Top