Bij economische beslissingen, zoals het investeren in of overnemen van een bedrijf, gaat het altijd om een inschatting van het verwachte nut van de beslissing (de vrije geldstromen die het bedrijf in de toekomst naar verwachting realiseert) ten opzichte van hetgeen de beslisser (de koper) ervoor moet opofferen (financiële middelen, verwacht nut van een alternatieve investering met hetzelfde risico e.d.), rekening houdend met de tijdvoorkeur van geld (geld nu ontvangen is meer waard dan geld ontvangen over een aantal jaar) en risico/onzekerheid. 

Economische beslissingen zijn altijd 'subjectief': de huidige en gewenste situatie/positie van iedere persoon is anders, dus zal iedere persoon een eigen beeld hebben van het verwachte nut van een beslissing ten opzichte van wat hij/zij ervoor moet opofferen.

Daarom wordt de economische waarde van een bedrijf altijd bepaald vanuit het perspectief van een (potentiële) koper. Dit kan een 'financiële koper' zijn, die het bedrijf waarschijnlijk zal bekijken als een zelfstandige eenheid die wordt geëxploiteerd op de wijze zoals op de peildatum van waarderen het geval is (de zogeheten 'stand alone' waardering). Een 'strategische koper' daarentegen, heeft mogelijk schaal- en synergievoordelen en daarom een geheel ander beeld van de toekomstige vrije geldstromen van het bedrijf en mogelijk een andere kostenvoet van vermogen.

Voorgaande verklaart ook waarom een verkoper vaak heel anders tegen de waarde van zijn bedrijf aankijkt dan een kandidaat-koper!

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Schrijft u zich dan in voor een GRATIS Workshop (klik hier), stuur een Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel 0162-525267!
Back to Top